Social Selling op LinkedIn: SSI Score

21/02/2021
SSI

Iedereen die reeds in contact is geweest met een salesarchitect weet dat wij houden van het meetbare.

 Je hoort ons trouwens ook veel volgende quote gebruiken “If you can’t maesure it, you can’t improve (manage) it.

Goed bezig?

In functie van Social Selling kan de Social Selling Index een mogelijke leidraad zijn om te checken hoe je het doet op LinkedIn. 

‘You can’t improve what you don’t measure.’

Social Selling Score?

Jouw LinkedIn Social Selling Indes of SSI meet hoe effectief je bent in het bouwen van jouw professioneel merk, het vinden van de juiste mensen, het engagement in inzichten en het uitbouwen van relaties. De score wordt dagelijks geupdate dus je krijgt de opportuniteit om de optimalisatie te meten.

Optimalisatie!

Hoe kan je elk van deze onderdelen nu optimalseren? Elk onderdeel bestaat immers uit 25 punten:

1. Establishing a Personal Brand

Optimaliseer jouw profiel met de eindgebruiker, de klant in gedachten. Dit doe je door relevante artikels te delen of blogs te maken die corresponderen met de sector en het type  professionals dat je wenst te targetten.

Sowieso is het de doelstelling om jouw zelf te positioneren als ’thought leader’.

2. Finding The Right People

Weet naar wie je op zoek bent en wat de keywords hiervoor zijn. LinkedIn heeft hele leuke tools om jouw ideale klanten te helpen vinden om betere conversaties te voeren. 

3. Engaging With Insights

Het draait allemaal om de juiste connecties. Je engageren tot het delen van inzichten is een ideale manier om gelijkgestemden te vinden zowel in jouw gewenste sector als op vlak van de ideale klant. Een andere manier is om in bestaande relevante groepen jouw expertise te delen, zonder ‘salesy’ over te komen!

4. Building Relationships

Natuurlijk wil je relaties opbouwen met de topleider binnen het bedrijf dat je als klant wilt hebben, maar wat belangrijker is, is dat je de andere connecties in het bedrijf niet buiten beschouwing laat.

Want volgens LinkedIn verkiest 73% van de B2B-kopers verkoopprofessionals die zijn doorverwezen door iemand die ze kennen. Dit percentage loopt zelfs op tot 87% wanneer de intro is gedaan via iemand in hun professionele netwerk.

Het belangrijkste!

De SSI op LinkedIn is natuurlijk slechts een onderdeel van de marketing metrics. Om effectief gebruik te kunnen maken van LinkedIn om leads te genereren is het essentieel om vooraf een duidelijke strategie te bepalen die in lijn ligt met uw andere marketingacties. Of misschien is het wel eens een goed moment om diezelfde strategie te herbekijken? 😉

Ook benieuwd hoe effectiever gebruik kan maken van LinkedIn Social Selling om kwalitatieve leads te bekomen? We delen graag onze inzichten.