Prospectie tip #6: Mailen na een (kwalificatie)gesprek?

06/01/2021

Mailen na een telefoontje?

Zeker! Je kan uzelf makkelijk onderscheiden van de grote massa door een gepersonaliseerd opvolgingsmailtje te sturen na het gesprek met de prospect.

 

Bijvoorbeeld: “Beste Prospect, alvast bedankt voor het fijne gesprek daarnet. Bij deze stuur ik u nog even een mailtje die samenvat wat we juist besproken hebben. Tijdens ons gesprek kwamen we tot de conclusie dat jullie X op volgende manier aanpakken en Y Z hierbij uitdagingen zijn[OT1] . Daarom zitten we op *datum* samen om te bespreken hoe we Y Z samen zouden kunnen oplossen voor u. Het doel van de afspraak is om dieper in te gaan op jullie huidige manier van omgaan met X, de verbeterpunten in kaart te brengen en mogelijke oplossingen voor te stellen.” [OT2] 

 

De essentie van een goede mail is samen te vatten onder het acroniem van RGV.

RGV staat voor Relevantie, Geven, Vragen

  • Relevantie wil zeggen dat je aantoont waarom je hen schrijft, bijvoorbeeld omdat ze verkopers aan het aanwerven zijn.
  • Daarna kan je iets geven wat voor die bepaalde situatie relevant is. In dit geval kan dat een eBook of whitepaper zijn over het efficiënt opleiden van een verkoper of iets wat in lijn ligt met de uitdagingen die hierbij komen kijken. Verwijs alvast naar een paragraaf die hij/zij zeker relevant zal vinden.
  • Als afsluiter kan je dan iets vragen, bijvoorbeeld “is dit iets waar je reeds bij stilgestaan hebt?” of – na enkele e-mails – “wanneer kunnen we eens 30min samenzitten om hier dieper op in te gaan?”
Maak gebruik van uw CRM-systeem om hier templates voor te ontwikkelen en op die manier tijd te besparen. 

 [OT1] Resumeer wat er gezegd geweest is. Dit schept duidelijkheid en zorgt ervoor dat je beiden op dezelfde lijn zit.

 [OT2] In principe kan je hier meegeven hoe je het gesprek graag zou voeren en wat het doel is. Tip hier al een klein tipje van de sluier, maar ga nog niet teveel in detail.

Facebook
Twitter
LinkedIn