Les ventes se tordent de rire

23/01/2021
Nipple slip

‘Iedereen ziet wel graag eens een T**tje’. Maar daar gaat deze blog zeker niet over. Het is immers niet de bedoeling om oneerbiedig en vrouwonvriendelijk over te komen. Maar wat kan een Nipple slip nu in godsnaam met Sales te maken hebben? Lees verder en kom het te weten.

Whaaatt??!!! Een NIPPLE SLIP

Eerst even een korte uitleg wat een Nipple slip juist is, van waar het komt en waarom het wordt gebruikt:

‘Nipple slips zijn negen van de tien keer bewuste acties om een wild en sexy imago in stand te houden en om de fans letterlijk een inkijkje in hun privéleven te gunnen, zo leggen imagodeskundige Rudy van Belkom uit. Wereldsterren als Lily Allen, Miley Cyrus en Rihanna proberen media op deze wijze keer op keer te gebruiken.’

Nipple slip en sales?

Hou die gedachte even vast terwijl we even switchen naar de sales. Enkele goede ingrediënten waardoor bedrijven met elkaar samenwerken is uiteraard vertrouwen. Men wil eten of je de opdracht aankan, dat je de juiste partner bent enzo…

Als het op een verkoop op vertrouwen aankomt gaat men dus ook vragen wat uw referenties zijn. Wie is hen al voorgegaan of welke ‘bewijzen’ kan je voorleggen dat uw aanpak werkt en/of beter is dan uw concurrent. Een ander aspect dat bij sommige type aankopers mee speels is FOMO => Fear off missing out. ‘Bang’ zijn om de trein te missen als ze nu niet mee instappen.

En anderzijds speelt in sommige gevallen ook wel ‘het ego’ mee. ‘Als die meedoet, dan doe ik zeker meer’ (of soms heb je ook het omgekeerde!). 

Wel het zijn al deze ingrediënten samen die me doen komen op een ‘Nipple slip in de sales’.

De verklaring!

Ben je er klaar voor? Wat is een Nipple slip nu in sales. Wel je kan het op verschillende manieren toepassen. Een concreet voorbeeld:

Stel je hebt een presentatie bij prospect A en je weet dat ze zeker prospect B kennen. Misschien kijken ze er wel naar op of zien ze deze als gelijke. Op een bepaald moment tijdens het presenteren (en waarbij je jouw scherm deelt) laat je ‘per ongeluk’ een document zien of een mapje waarin staat ‘Samenwerkingsvoorstel prospect B’. Je kan dit ook doen met de telefoon.

Je weet dat de voicemail nog aan het recorden is of je weet dat de andere kant nog niet heeft toegelegd. Dan zeg je nog iets positiefs ervan uitgaande dat men denkt dat het per ongeluk is. Bv. Je hebt prospect A gebeld op de voicemail en zegt tegen jouw collega. ‘Die mannen bij ‘prospect A’ weten echt hoe de vork in de steel zit. Mochten we kunnen samenwerken dan zouden we beiden kunnen knallen’. 

Het belangrijkste!

Salesarchitects distantieert zich van alle mogelijke slinkse salestechnieken. Wij adviseren altijd om een authentieke samenwerking uit te bouwen gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Alles wat gemanipuleerd wordt komt toch vroeg of laat boven drijven 😉

We vinden het echter wel fijn om te provoceren zodat ook onze klanten op een correcte manier in ‘the spotlights’ komen op een manier dat strookt met hun brand en gewenste imago… Wat vinden jullie?